Ieder jaar op 20 maart trekken wereldwijd vertellers er op uit om verhalen te brengen. In ziekenhuizen, bibliotheken, zorginstellingen, scholen, theaters, enz. De Verhalencompagnie doet ook mee met Wereldverteldag. Ze stelt een karavaan met vertellers samen, waarmee ze langs scholen trekt die zich aangemeld hebben voor deze activiteit. Voor Goudse basisscholen werkt de Verhalencompagnie samen met de Brede School Gouda. In maart 2022 heeft de vertelkaravaan voor het eerst ook scholen in de Krimpenerwaard bezocht. Klik hier voor een verslag van Wereldverteldag 2022.
Verteller in de Klas Krimpenerwaard, tweede helft van januari 2023
Met Verteller in de Klas maken leerlingen en docenten kennis met de kracht van het vertelde verhaal. Vertellen wordt vaak op één hoop geschoven met voorlezen. Een vergissing, want vertellen is echt iets anders. Het grootste verschil zit hem in het contact met de kinderen. Een verteller hoeft niet in een boek te kijken en voor te lezen wat een ander geschreven heeft. Een verteller kijkt rond, kijkt de kinderen aan, gebruikt gebaren, stem en mimiek om het verhaal nog meer tot leven te laten komen. Ter plekke kan hij het verhaal aanpassen naar de reacties van de kinderen.

In januari en februari 2023 trekt de vertellerskaravaan met warme winterverhalen langs 12 scholen in de Krimpenerwaard. De scholen ontvingen hiervoor een uitnodiging van de Verhalencompagnie.
Verteller in de Klas sluit aan bij kerndoel 1 en 9.
Opzet Verteller in de Klas
De opzet van Verteller in de Klas is eigenlijk heel simpel. Van tevoren is geïnventariseerd welke groepen van de school een Verteller in de Klas willen en dat wordt gepland. Op de dag zelf overvalt de karavaan met de vertellers de school en de vertellers verspreiden zich over de groepen. Iedere verteller is 30 tot 40 minuten in de klas voor een verhaal en gesprek met de kinderen. De docent hoeft de gastles niet voor te bereiden. De boeken mogen dicht, het digibord mag uit. Lekker meeluisteren is het beste wat de docent kan doen.


In de klas
Soms wordt er eerst een kring gemaakt, soms blijven de kinderen in de schoolbanken zitten. Na een korte voorstelronde begint te verteller aan zijn verhaal. Hij kijkt goed hoe er op zijn woorden gereageerd wordt. Moeten er minder moeilijke woorden gebruikt worden? Is er meer spanning in het verhaal nodig? Is een toelichting nodig? De verteller stuurt zijn verhaal ter plekke bij. De verteller en kinderen betreden gezamenlijk de wereld van het verhaal. Daar ontmoeten ze dieren en personages die misschien ongebruikelijk zijn, maar in de wereld van het verhaal is alles mogelijk. De verbeeldingskracht wordt flink aan het werk gezet. Als het verhaal uit is verlaat iedereen de magische wereld van het verhaal. Dan volgen er vragen en gesprekken of tekeningen. Ieder kind haalt weer iets anders uit het verhaal, dat is het mooie ervan.
Lesbrief

Het is niet alleen waardevol dat kinderen luisteren naar de prachtig vertelde verhalen, maar we vinden het ook belangrijk dat ze actief aan de slag gaan met de verhalen. Daarom heeft de Verhalencompagnie contact opgenomen met Stichting Schoolverteller en gevraagd of ze een lesbrief wilden samenstellen. In de lesbrief staan activiteiten die met eenvoudige middelen en minimale voorbereiding in de klas uitgevoerd kunnen worden. Klik hier voor het downloaden van de nieuwsbrief.