Je kunt kinderen enorm boeien met een goed verhaal. Ze kunnen er ademloos naar luisteren en zich helemaal verplaatsen naar de wereld van het verhaal. Hun verbeeldingskracht wordt flink aan het werk gezet, want al luisterend maken zij plaatjes in hun hoofd, leren ze nieuwe woorden en contekst, leren ze zich te verplaatsen in anderen. Kortom, luisteren naar verhalen is plezier en leren tegelijk. En dan nog een aspect, verwoord door een leerkracht van groep 6: “Wat ontspannend voor de kinderen om naar een verhaal te luisteren.”
Een verteller zorgt er voor dat kinderen plaatjes in hun hoofden maken. En in ieder hoofd ontstaat een ander plaatje. Als je de kinderen vraagt hoe de hoofdpersoon er uit zag, komen er veel verschillende typetjes voorbij.
Kinderen leren nog meer van het verhaal als ze na afloop aan het werk worden gezet. Bij Verteller in de Klas volgt altijd een verwerkingsactiviteit tijdens of na het verhaal. Dit kan uiteen lopen van het filosoferen met de kinderen over het verhaal, tot het maken van een tekening of een stripverhaal, tot het schrijven van een brief of een gedicht.
Verteller in de Klas sluit aan bij kerndoel 1 en 9.
Opzet Verteller in de Klas
De opzet van Verteller in de Klas is eigenlijk heel simpel. Van tevoren wordt geïnventariseerd welke groepen van de school een Verteller in de Klas willen. Dan volgt de planning. Op de afgesproken dag arriveert de karavaan met de vertellers op de school en de vertellers verspreiden zich over de groepen. Iedere verteller is 50 tot 60 minuten in de klas voor een verhaal en opdracht/oefening.
Voorafgaand aan het bezoek ontvangt de leerkracht een lesbrief. De leerkracht hoeft niets voor te bereiden, maar met behulp van de lesbrief kan de leerkracht na afloop nog verder borduren op het verhaal. Voor de leerkrachten en de leerlingen geldt: boeken dicht, digibord uit en lekker meeluisteren.
In de klas
Soms wordt er eerst een kring gemaakt, soms blijven de kinderen in de schoolbanken zitten. Na een korte voorstelronde begint te verteller aan zijn verhaal. Hij kijkt goed hoe er gereageerd wordt. Moeten er minder moeilijke woorden gebruikt worden? Is er meer spanning in het verhaal nodig? Is een toelichting nodig? De verteller stuurt zijn verhaal ter plekke bij. De verteller en kinderen betreden gezamenlijk de wereld van het verhaal. Daar ontmoeten ze dieren en personages die
misschien ongebruikelijk zijn, maar in de wereld van het verhaal is alles mogelijk. De verbeeldingskracht wordt flink aan het werk gezet. Als het verhaal uit is verlaat iedereen de magische wereld van het verhaal. Dan volgen er vragen en gesprekken of tekeningen. Ieder kind haalt weer iets anders uit het verhaal, dat is het mooie ervan.
Lesbrief
Het is niet alleen waardevol dat kinderen luisteren naar de prachtig vertelde verhalen, maar we vinden het ook belangrijk dat ze actief aan de slag gaan met de verhalen. Daarom is in samenwerking met Stichting Schoolverteller een lesbrief samengesteld. Met praktische tips voor de leerkracht hoe je kunt voortborduren op het verhaal dat door de vertellers in de klas verteld is.
Aanbod voor basisscholen uit de Krimpenerwaard schooljaar 2024/2025
Speciaal voor de basisscholen in de Krimpenerwaard heeft de Verhalencompagnie het onderstaande aanbod:
1. Verteller in de Klas met nagesprek in de kinderboekenweek, oktober 2024
Met de kinderboekenweek neemt de verteller een verhaal en verwerkingsactiviteit mee in het teken van het thema “Lekker eigenwijs!”. En we bieden iets extra’s. Met de leerkrachten bij wie we een gastles verzorgd hebben, willen graag we in de pauze of na schooltijd gezamenlijk de les nabespreken. Dit kan een half uur tot een uur duren. Zo kunnen we op een laagdrempelige manier onze kennis delen en leerkrachten enthousiasmeren en tips geven om “Lekker zelf!” aan de slag te gaan met vertellen. De kinderboekenweek leent zich daar goed voor!
2. Workshop Verteller in de Klas (voor leerkrachten), 20 november 2024
In de Verteller in de Klas workshop leer je de basisprincipes van het verhalen vertellen en hoe deze toe te passen in de klas. Een veel gehoorde opmerking is dat het vertellen van een verhaal veel voorbereidingstijd kost. In deze workshop leer je hoe je in korte tijd een verhaal eigen kunt maken, hoe je je verhaal tot leven kan brengen (beeldend vertellen) en je leert te vertrouwen op jouw improvisatietalent. Kinderen zitten niet te wachten op een perfect verteld verhaal, maar wel op verbinding en verbeelding. Verhalen vertellen is een krachtig educatief instrument en biedt vele toepassingsmogelijkheden voor het onderwijs. Ook daar wordt in deze workshop op in gegaan.
Via de academie van Onderwijs Primair kunnen leerkrachten van zowel aangesloten als niet aangesloten scholen uit de Krimpenerwaard zich aanmelden voor de workshop Verteller in de Klas op 20 november 2024.
Deadline VidK workshop op 20 november 2024: 12 oktober 2024 per mail naar academie@onderwijsprimair.nl.
Scholen buiten de Krimpenerwaard
Uiteraard kunnen de vertellers van de Verhalencompagnie ook gastlessen en workshops verzorgen op scholen buiten de Krimpenerwaard. Graag zelfs.
Voor een VidK-gastles geldt een minimale aanmelding van 3 groepen.
Voor een VidK-workshop geldt een minimale aanmelding van 6 leerkrachten.
Heb je interesse? Vraag naar de mogelijkheden bij Gerda, 06-38138252 en info@verhalencompagnie.nl. Of vul het aanmeldformulier in.
Vertellender-Wijs
Voor leerkrachten die zich echt willen verdiepen in het werken verhalen in de klas is er het traject Vertellender-Wijs. Het bestaat uit voorbeeldlessen en persoonlijke coaching in de klas, een workshop en evaluatie. Lees hier meer op deze pagina.
Trailers
Bekijk deze twee korte filmpjes over Verteller in de Klas midden/bovenbouw en de onderbouw.