Al een paar jaar trekt de Verhalencompagnie met Wereldverteldag langs basisscholen om kinderen te laten genieten van vertelde verhalen en om docenten de kracht van het verhalen vertellen te laten ervaren. In 2022 zag de organisatie er als volgt uit:
Aantal dagen op pad: 4
Aantal bezochte groepen: 105
Aantal vertellers: 14
In: Gouda, Haastrecht en Bergambacht
Aanvulling: lesbrief voor docenten opgesteld door Stichting Schoolverteller
Extra: stagiair ikv de minor “van verhalen groei je” van de PABO in Leiden.
Op een vooraf afgesproken tijdstip overvielen de vertellers de school en verspreidden zich over de klassen. Ze hadden allemaal een verhaal bij zich dat paste bij het niveau van de kinderen. Afhankelijk van wat zich in de klas ontspon volgde er een nagesprek of een verwerkingsopdracht.
Sommige scholen deden voor het eerst mee. Zowel leerkrachten als de kinderen waren onwennig. Wat konden ze verwachten? Hoe ziet dat verhalen vertellen er nou uit? Er werd geen gebruik gemaakt van een boek of een digibord. Wat dan wel?? Na het voorstelrondje begon de verteller aan zijn verhaal. De kinderen en docent wenden aan wat zich voor hun ogen en in hun hoofd afspeelde. De verteller gebruikte alleen zijn stem, mimiek, gebaren. Soms ondersteunde hij/zij het verhaal met minimale middelen. Maar toch riepen de kinderen in koor dat ze het verhaal helemaal voor zich hadden zien. Daar waren ze zelf zo verbaasd over. En ook dat ze allemaal een ander beeld hadden gemaakt van de boer en de boerin, de samoerai, koning en zijn vrouw, enzovoorts. “Is dit echt gebeurd?” en “Komt u morgen weer?” waren vragen die menige keer werden gesteld. Een groot compliment voor de vertellers.
Luisteren naar verhalen is belangrijk, maar actief aan de slag gaan met de verbeeldingskracht is dit net zo goed. Daarom heeft de Verhalencompagnie aan Stichting Schoolverteller gevraagd een lesbrief op te stellen. Er staan een paar handreikingen in voor docenten waar ze mee aan de slag kunnen na het bezoek van de verteller. Sommige vertellers hebben de verwerkingsopdrachten ter plekke toegepast. Zo werd er bijvoorbeeld na afloop van het verhaal gefilosofeerd over de personages en nieuwe wendingen in het verhaal bedacht. Of kinderen maakten een storyboard c.q. stripverhaal. Ook was er nieuwsgierigheid naar de verteller zelf en werd bijvoorbeeld gevraagd hoe je verteller wordt. De verhalen voor kleuters werden ondersteund met attributen als een vertelkastje en muziekinstrumenten.
We hopen dat de leerkrachten geïnspireerd zijn geraakt om zelf aan de slag te gaan met verhalen vertellen. Ben je benieuwd naar de lesbrief? Je kunt de lesbrief hier downloaden.
De reacties van de kinderen en leerkrachten waren hartverwarmend. We laten je even meegenieten.
“Ik vond het heel leuk hoe u helemaal door de klas bewoog en het hele verhaal tot leven kwam.” Groep 7.
“Dat hij ontdekte dat hij met vioolspelen zijn geld kon verdienen.” Groep 8.
“Hoe leer je dat nou, zo’n lang verhaal uit je hoofd?” Groep 8
“Ik vond het leuk dat u op de trommel ging spelen. Net als de jongen in het verhaal.” Groep 4.
“Komt u morgen / volgende week weer?” Bijna alle groepen.
“Kan iedereen verhalenverteller worden en wat moet je dan kunnen?” Groep 8.
“Als ik mijn ogen dicht doe, kan ik het beter horen! Dan is het mooier.” Groep 5.
“Dit zou iedere leerkracht moeten leren.” Docent groep 1/2
Vertellers: Els den Heijer, Esther de Jong, Francine de Graaf, Gerda Hoogendijk, Helga Huisjes, Hermine van Helden, Ineke de Jong, Iris de Ruiter, Janneke Tanja, Marin Millenaar, Melanie Plag, Michael Driebeek van der Ven, Nanny de Backer, Nico van Lent.